Rancangan Mengajar Bahasa Melayu Tahap 1
Tarikh : 1 November 2012 Hari : Selasa
Masa :
1:40-2:10 petang Kelas : 2
Kreatif
Subjek : Bahasa Melayu
Tema : Kebudayaan
Tajuk : Kuih Oh Kuih
Sub Tajuk : Kuih-muih Tempatan
Standard Kandungan : 2.3 Membaca kuat
pelbagai bahan bacaan dengan lancar,
sebutan
yang jelas dan intonasi yang
betul.
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara
semula dengan
tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
Standard Pembelajaran:2.3.1Membaca kuat ayat penyata dengan lancar, sebutan yang
jelas,
intonasi yang betul dan berjeda.
1.5.1Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat majmuk.
Hasil Pembelajaran: Selepas pengajaran,
pelajar dapat:
1. Domain
Kognitif
i. menamakan kuih-muih yang terdapat di dalam lirik
lagu
ii.melengkapkan senarai kuih manis dan kuih pedas
(lembaran kerja)
2. Domain
Afektif
i.menunjukkan
minat dan bekerjasama dengan baik semasa melaksanakan aktiviti melengkapkan
lembaran kerja secara bertulis
3. Domain
Psikomotor
i. menolong rakan-rakan menjawab solan latihan yang
diberikan.
ii.
menyanyikan lagu dengan perasaan gembira
ABM : daun pandan, slaid, kad gambar, lembaran kerja
Pengisian Kurikulum:
i.
Ilmu : Pendidikan Muzik & Kajian
Tempatan
ii.
Nilai : bekerjasama, menghargai, berani,
rajin, keyakinan diri dan berdikari
iii.
Elemen Merentas Kurikulum- kreativiti
dan inovasi
Kemahiran : Pengabungjalinan pengetahuan dan pengabungjalinan kemahiran
Strategi :
1.Penggabungjalinan kemahiran
2.Penyerapan
nilai-nilai murni dalam pengajaran
3. Pengayaan
Pengetahuan Sedia Ada: 1. Murid pernah
melihat pelbagai jenis kuih dijual di gerai.
2.Murid
pernah merasa sendiri pelbagai jenis kuih tempatan.
FASA/
LANGKAH
|
ISI PELAJARAN/
KANDUNGAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Set
Induksi
(3
minit)
|
a)Apakah nama daun ini? (daun pandan)
b)Apakah guna daun ini dalam membuat kuih
koci?
(mewangi dan menghijaukan kuih)
c)Bagaimana cara menggunakan daun
ini? (ditumbuk dan diambil airnya dan
dibancuh dengan tepung)
|
b)Murid diberi peluang untuk memerhati,
memegang dan menghidu bau daun tersebut.
c)Guru bersoal jawab tentang daun tersebut
dan kaitannya dengan kuih tradisional.
|
Nilai
murni: Menghargai
Kemahiran:
Mendengar, bertutur dan berfikir
|
(4
minit)
|
Nama
kuih-muih:
-karipap
-
pau
-lempeng
-bahulu
-koci
-keria
dan seumpamanya
|
a)
Guru meminta murid menamakan sendiri kuih-muih yang murid sendiri tahu.
b)
Guru menayangkan beberapa jenis kuih tradisional melalui tayangan slaid kuih-muih.
c)
Guru meminta murid
menamakan nama kuih-muih yang dipaparkan di layar.
|
Ilmu:
Pendidkan Muzik
Nilai
murni:Rajin
EMK:Kreativiti
& Inovasi
Kemahiran:
Mendengar, bertutur dan berfikir
|
Fasa
2
(10
minit)
|
Lagu
“Kuih
Tradisional”
mengikut
rentak lagu “Papaku Pulang Dari Kota”
Cara
memasak
a)menggoreng
-kuih
keria
-cucur
badak dan sebagainya
-kuih
koci
-kuih
lapis dan seumpamanya
|
a)Guru
memperdengarkan lagu “Kuih Tradisional”.
b)Guru&
murid menyanyi bersama-sama.
c)Murid
membaca lirik lagu secara
kelas.
d)
Murid menamakan kuih-muih yang terdapat di dalam lirik lagu berkenaan.
e)Guru
bersoaljawab dengan murid mengenai nama-nama kuih mengikut
-cara
kuih dimasak
-jenis
kuih (manis atau pedas)
|
Ilmu:
Pendidikan Muzik
Nilai
murni: Kerjasama
EMK:Kreativiti
& Inovasi
Kemahiran:
Mendengar, bertutur dan berfikir
|
Fasa
3
(10
minit)
|
|
a)Murid membaca frasa-frasa yang terdapat
dalam lembaran kerja yang diberi.
b)Murid mengkategorikan cara kuih dimasak.
|
Ilmu:Kajian
Tempatan
Nilai
murni:
Berdikari
|
Pengayaan
|
Jenis
kuih tempatan
-manis
-pedas |
a)Murid membaca frasa-frasa yang terdapat
dalam lembaran kerja yang diberi.
b)Murid mengkategorikan rasa kuih-muih tempatan
yang disenaraikan.
|
Ilmu:Kajian
Tempatan
Nilai
murni:
Berdikari
|
(3
minit)
|
a)Kuih
tempatan
-jenis
kuih
-nama
kuih
-cara
memasak kuih
|
Guru
merumuskan
-isi
pembelajaran pada hari ini
-nilai
murni yang berkaitan
|
Nilai
murni :
-menghargai
-rajin
-kerjasama
-keyakinan
diri
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan